SEO står för Search Engine Optimization vilket på svenska blir sökmotoroptimering dvs. driva trafik till sin hemsida eller blogg från den organiska sökresultatlistan på de olika sökmotorerna som finns. De stora sökmotorerna idag är Google, Yahoo och Bing och de visar resultat baserat på vad en användare sökt efter och ger så relevanta söksvar som de kan.
Att finnas med bland de organiska resultatet kostar inget idag till skillnad från ex. AdWords (sponsrade länkar).

Rubriker är viktiga

Några saker man skall tänka på för att synas i de organiska resultaten är att ha unika titlar för varje unik undersida på hemsidan. Använd rubriker (H1, H2 osv) till texterna och i rubrikerna bör sökorden finnas med. Överanvänd inte sökord eller fraser i din title, rubrik eller ditt textmaterial utan tänk på den som skall läsa innehållet!

Länkar behöver du till din hemsida och helst skall de komma från sidor som finns med i sökmotorerna redan idag och som handlar om samma sak som din hemsida/blogg. Dock är alla länkar alltid välkomna.

Läs mer om sökmotoroptimering här.